Hindustani Music Vocal – CBSE Board Class 12th Music Notes PDF

By Music Topper Student Who Score 99/100 in Music – Hindustani Music Vocal Class 12 is One of the Most Important and Scoring Subject of CBSE and State Board School and its a Parts of Main Branch of Indian Classical Music Which has Bright Future Scope. Hindustani Vocal Music is the Most Scoring and Easy Subject for Class 12 Students. If This Subject is to be Studied with Proper Notes and Guidelines then with very Less Efforts and with Very Less Time Students May Able to Score Good Marks.

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Contents

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History of Hindustani Music Vocal For CBSE Class 12

The first reference of music is found in “Rig Veda”.

A special priest of Vedic period used to sing the hymns of Rig Veda was known as “Udgatar”.

All such Hymns of RigVeda which were sung constituted “Samaveda”.

Samaveda is considered as “Veda of music” . it contents near about 16,000 Ragas and Raganis (melodies)

The last part of samaVeda is known as Gandharva Veda which is considered as a “rule book” or “grammar book” of music.

Later “Natya Shastra” was written which is considered the earliest treatise on music.

Three basic of Indian music are swara, Ragas and Tala

HISTORY OF MUSIC संगीत का इतिहास

  • संगीत का सर्वप्रथम उल्लेख “ऋग्वेद” में मिलता है।
  • वैदिक काल का एक विशेष पुजारी जो ऋग्वेद की ऋचाओं का गायन करता था उसे “उदगातार” के नाम से जाना जाता था।
  • ऋग्वेद के ऐसे सभी मंत्र जो गाए जाते थे, “सामवेद” कहलाते थे।
  • सामवेद को “संगीत का वेद” माना जाता है। इसमें लगभग 16,000 राग और रागनी (धुन) शामिल हैं
  • सामवेद के अंतिम भाग को गंधर्व वेद के रूप में जाना जाता है जिसे संगीत की “नियम पुस्तक” या “व्याकरण पुस्तक” माना जाता है।
  • बाद में “नाट्य शास्त्र” लिखा गया जिसे संगीत का सबसे पहला ग्रंथ माना जाता है।
  •   भारतीय संगीत के तीन मूल स्वर, राग और ताल हैं

Basics of Indian Classical Music For Class 12

1..SWARA ( FREQUENCY, NOTE, TONE)

  • Seven Swaraj Sa, Re, Ga, Ma, Pa, Dha, Ni
  •  
  • Indian music is Hepta tonic that is 7 pure Swaraj is there.

Sa – Sadja
Re – Reshabha
Ga – Gandharva
Ma – Madhyam
Pa – Pancham
Dha – Dhavaita
Ni – Nishada

As per Indian mythology, there was an assembly big congregation held by Lord Shiva in which he used 7-frequency sound to address the assembly.

2.. RAGA – DIFFERENT COMBINATION OF SWARA IS CALLED AS RAGA.

Raga is different combination of Swar

The condition of creating a raga is that it must include at least 5 frequency or Swaraj (distinct frequency

On the basis of number of distinct frequencies three type of raga can be created
ODHAV RAGA – five distinct
SADAVA RAGA – SIX distinct frequency
sampOORNA Raga – All the 7 frequency

3..THALA – IT IS A RHYTHMIC CYCLE OF MUSIC OR ARRANGEMENT OF BEATS IN A CYCLIC MANNER.

Generally Indian music has following rhythmic cycle, which are as follows

Thisra – three rhythmic cycle
chatusara – three rhythmic cycle
Khanda – Five rhythmic cycle
Sankirtana – Seven rhythmic cycle

BASIC OF INDIAN MUSIC भारतीय संगीत का मूल

1. Swara / स्वराज (फ्रीक्वेंसी, नोट, टोन)

  1. सात स्वराज सा, रे, गा, मा, प, ध, नि
  • भारतीय संगीत हेप्टा टॉनिक है यानी 7 शुद्ध स्वराज है।
  1. सा – सदजा
  • पुन – ऋषभ
  • गा – गंधर्व
  • मा – मध्यम
  • प – पंचम
  • ध – धवैत
  • नि – निषाद
  • भारतीय पौराणिक कथाओं के अनुसार, भगवान शिव द्वारा आयोजित एक सभा बड़ी सभा थी जिसमें उन्होंने सभा को संबोधित करने के लिए 7-आवृत्ति ध्वनि का उपयोग किया था।

2. Raga / राग – स्वरों के विभिन्न संयोजनों को राग कहते हैं।

  • राग स्वर का विभिन्न संयोजन है
  • राग बनाने की शर्त यह है कि इसमें कम से कम 5 आवृत्ति या स्वराज (अलग आवृत्ति) शामिल होना चाहिए
  • विभिन्न आवृत्तियों की संख्या के आधार पर तीन प्रकार के राग बनाए जा सकते हैं
  1. ओधव राग – पांच अलग
  • सदाव राग – छह विशिष्ट आवृत्ति
  • संपूर्ण राग – सभी 7 आवृत्ति

3. Tala / ताल – यह संगीत का एक लयबद्ध चक्र या चक्रीय तरीके से बीट्स की व्यवस्था है।

  • सामान्यतः भारतीय संगीत में निम्नलिखित लयबद्ध चक्र होते हैं, जो इस प्रकार हैं
  1. थिसरा – तीन लयबद्ध चक्र
  • चतुसार – तीन लयबद्ध चक्र
  • खंडा – पांच लयबद्ध चक्र
  • संकीर्तन – सात लयबद्ध चक्र

Type of Indian Classical Music For CBSE Class 12

There are two types of Indian Classical Music

  1. Hindustani music
  2. Carnatic music

Initially, there was no difference between Hindustani and Carnatic music but with the arrival of Islamic rule in India differentiation started.

Name of Raga Time Season Mood
Bhimpalasi In the afternoon Summer Compassion and Joy
Bhairavi Dawn Autumn Devotion
Kaushiki Malkauns Evening Winter Love
Megha Dawn Rainy Courage
Deepak In the afternoon Summer Compassion
Hindola Midnight Winter Joy and laughter

Hindustani music evolved on the basis of time, season and mode theory of ragas. As such Initially, some principal Ragas where created, and later many ragas where created.

TYPE OF INDIAN CLASSICAL MUSIC /  भारतीय शास्त्रीय संगीत के प्रकार

  • 1. हिंदुस्तानी संगीत
  • 2. कर्नाटक संगीत

प्रारंभ मेंहिंदुस्तानी और कर्नाटक संगीत में कोई अंतर नहीं थालेकिन भारत में इस्लामी शासन के आगमन के साथ भेदभाव शुरू हो गया।

हिन्दुस्तानी संगीत का विकास रागों के समयऋतु और पद्धति सिद्धांत के आधार पर हुआ। इस प्रकार प्रारम्भ में कुछ प्रमुख रागों की रचना हुई और बाद में अनेक रागों की रचना हुई।

राग का नाम समय मौसम मनोदशा
भीमपलासी दोपहरबाद गर्मी करुणाऔरआनंद
भैरवी भोर पतझड़ भक्ति
कौशिकी/मलकौंस शाम सर्दी प्यार
मेघा भोर बरसाती साहस
दीपक दोपहरबाद गर्मी दया
हिंडोला मध्यरात्रि सर्दी खुशीऔरहंसी

Different Composition of Hindustani Music For Class 12

1. DHRUPAD

Dhrupad is considered as the oldest classical form of India.

It evolved from temple of Braj area.

Many people believe that it has a Vedic origin

Dhrupadr start with aalap followed by Jod then the composed section that is sthayi, Antara , sanchari and abhog.

Alaap – when the initial part is elaborated
Eg- ooooooooooooooooooooommmmm

2. KHAYAL


the origin of Khyal can be attributed to Amir Khusro

Khayal is a Persian word which means thought and imagination

Khayal is romantic in nature and its special feature is the use of Taan in the music

Taan – when the last part is stretched
Eg – sameeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

3. THUMRI


Thumri is considered as mixture of devotion and romanticism.

It was very popular among the bhakti sons of North India.

On the basis of temperament two type of thumri evolved which are

Purvi Thumri (slow) and
Punjabi Thumri (fast)

DIFFERENT COMPOSITION OF HINDUSTANI MUSIC  / हिंदुस्तानी संगीत की विभिन्न रचनाएँ

DHRUPAD / ध्रुपद –

  • ध्रुपद को भारत का प्राचीनतम शास्त्रीय रूप माना जाता है।
  • यह ब्रज क्षेत्र के मंदिर से विकसित हुआ।
  • बहुत से लोग मानते हैं कि इसका वैदिक मूल है
  • ध्रुपद आलाप से शुरू होता है और उसके बाद जोड़ फिर रचित भाग होता है जो स्थायीअंतरासंचारी और अभोग होता है।

आलाप – जब प्रारंभिक भाग विस्तृत किया जाता है

जैसे– ऊउउउउउउउउउउउउउउउउउम्मम्म्म्म

KHAYAL / ख्याल

  • ख्याल की उत्पत्ति का श्रेय अमीर खुसरो को दिया जा सकता है
  • ख्याल एक फारसी शब्द है जिसका अर्थ होता है विचार और कल्पना
  • ख्याल रोमांटिक स्वभाव का है और संगीत में तान का प्रयोग इसकी विशेष विशेषता है

तान – जब अंतिम भाग बढ़ाया जाता है

जैसे – sameeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

THUMRI / ठुमरी

  • ठुमरी को भक्ति और रूमानियत का मिश्रण माना जाता है।
  • यह उत्तर भारत के भक्ति पुत्रों के बीच बहुत लोकप्रिय था।
  • स्वभाव के आधार पर दो प्रकार की ठुमरी विकसित हुई जो हैं
  • पूर्वी ठुमरी (धीमीऔर
  • पंजाबी ठुमरी (व्रत)

Hindustani V/s Carnatic Music For C.B.S.E Class 12

Indian classical music is a genre of South Asian music.

It has two major traditions:
The North Indian classical music tradition is called “Hindustani music”
While the South Indian expression is called “Carnatic”

These tradition were not distinct until about the 16th century.

Their on during the period of Islamic rule of the Indian subcontinent, the traditions is separated and evolve into distinct forms.

Hindustani music emphasizes improvisions ( to create spontaneously or without preparation ) on the spot especially a piece of music for drama ) and exploring all aspects of Raga,

While carnatic performs tends to sort and composition based.

Over the to system continues to have more common features than difference

भारतीय शास्त्रीय संगीत दक्षिण एशियाई संगीत की एक शैली है।

इसकी दो प्रमुख परंपराएँ हैं:
उत्तर भारतीय शास्त्रीय संगीत परंपरा को “हिंदुस्तानी संगीत” कहा जाता है
जबकि दक्षिण भारतीय अभिव्यक्ति को “कर्नाटक” कहा जाता है

ये परंपरा लगभग 16वीं शताब्दी तक विशिष्ट नहीं थी।

भारतीय उपमहाद्वीप के इस्लामी शासन की अवधि के दौरान उनकी परंपराएं अलग हो गई हैं और अलग-अलग रूपों में विकसित हुई हैं।

हिंदुस्तानी संगीत मौके पर विशेष रूप से नाटक के लिए संगीत के एक टुकड़े पर कामचलाऊ व्यवस्था (स्फूर्त रूप से या बिना तैयारी के) पर जोर देता है और राग के सभी पहलुओं की खोज करता है,

जबकि कर्नाटक प्रदर्शन छँटाई और रचना पर आधारित होता है।

सिस्टम में अंतर की तुलना में अधिक सामान्य विशेषताएं बनी हुई हैं

DIFFERENCE BETWEEN HINDUSTANI AND CARNATIC MUSIC

Basic Hindustani Music Carnatic Music
Region Developed in North India Developed in South India
Influence Arab, Persian and Afghan influence Completely indigenous
Freedom Given freedom to improvise hence variations are there. No such freedom is given
Sub style Sub style are there hence “Gharanas” present. Carnatic had only one prescribe style of singing. But now different styles with little variations are getting developed called “Banis”.
Instruments Instruments have equally important role.Tabla, Sarangi, Sitar and Santoor are essential to Hindustani classical. More emphasis on vocal music. Veena, mridangam and Mandolin are essential to Carnatic.
Type Emotional music Intellectual and spiritual
Ragas 6 principal regas It has 72 Raga
Time It has specific ragas for a specific time It does not adhere to specification.
Tempo The music grows in intensity depending on the emotion the performer is trying to express Speed remains constant and is generally in a fast tempo.
Ornamentation Ornamentation is used to enhance the emotion. There is an oscillation between the notes to create a spiritual and more intellectual performance

हिंदुस्तानी और कर्नाटक संगीत के बीच अंतर

बुनियादी हिंदुस्तानी संगीत कर्नाटक संगीत
क्षेत्र उत्तर भारत में विकसित दक्षिण भारत में विकसित
प्रभाव अरब, फारसी और अफगान प्रभाव पूर्णतः स्वदेशी
आज़ादी कामचलाऊ व्यवस्था करने की स्वतंत्रता दी गई है इसलिए विविधताएं हैं। ऐसी कोई स्वतंत्रता नहीं दी जाती है
उप शैली उप-शैली हैं इसलिए “घराने” मौजूद हैं। कर्नाटक में गायन की केवल एक निर्धारित शैली थी। लेकिन अब छोटी-छोटी विविधताओं वाली विभिन्न शैलियाँ विकसित हो रही हैं जिन्हें “बनिस” कहा जाता है।
उपकरण वाद्ययंत्रों की समान रूप से महत्वपूर्ण भूमिका है। हिंदुस्तानी शास्त्रीय संगीत के लिए तबला, सारंगी, सितार और संतूर आवश्यक हैं। स्वर संगीत पर अधिक जोर। वीणा, मृदंगम और मैंडोलिन कर्नाटक के लिए आवश्यक हैं।
टाइप भावपूर्ण संगीत बौद्धिक और आध्यात्मिक
रागों 6 मुख्य पानी इसमें 72 राग हैं
समय इसमें एक विशिष्ट समय के लिए विशिष्ट राग होते हैं यह विशिष्टता का पालन नहीं करता है।
गति कलाकार जिस भावना को व्यक्त करने की कोशिश कर रहा है, उसके आधार पर संगीत तीव्रता में बढ़ता है गति स्थिर रहती है और आम तौर पर तेज़ गति में होती है।
अलंकरण अलंकार का प्रयोग भाव को बढ़ाने के लिए किया जाता है। आध्यात्मिक और अधिक बौद्धिक प्रदर्शन बनाने के लिए नोटों के बीच एक दोलन है

SIMILARITIES IN HINDUSTANI AND CARNATIC MUSIC

  1. Although there are stylistic difference, the basic element of Swara, Raga and Tala as the foundation of both Carnatic and Hindustani are same.
  2. Hindustani music originate in a Vedic period, while Carnatic music originated during the Bhakti movement. Thus both are having a great Association with religion.
  3. Carnatic is one of two main sub genres of Indian classical music that evolved from ancient Hindu tradition, The Other Sub Genere being Hindustani music, Which emerged as a distinct form due to Persian and Islamic influence in North India.
  4. Both the Music evolved with Sanskrit language script in itself and through Vedic tradition.
  5. The central notion in both the system is that of a melodic mode of Raga, Sung to the rhythmic cycle or Tala.
  6. Flute and Violin are Common Instruments.
  1. हालांकि शैलीगत अंतर हैं, कर्नाटक और हिंदुस्तानी दोनों की नींव के रूप में स्वर, राग और ताल का मूल तत्व समान है।
  2. हिंदुस्तानी संगीत की उत्पत्ति वैदिक काल में हुई थी, जबकि कर्नाटक संगीत की उत्पत्ति भक्ति आंदोलन के दौरान हुई थी। इस प्रकार दोनों का धर्म के साथ एक महान जुड़ाव है।
  3. कर्नाटक भारतीय शास्त्रीय संगीत की दो मुख्य उप शैलियों में से एक है जो प्राचीन हिंदू परंपरा से विकसित हुई है, अन्य उप-शैली हिंदुस्तानी संगीत है, जो उत्तर भारत में फारसी और इस्लामी प्रभाव के कारण एक अलग रूप में उभरा।
  4. दोनों संगीत अपने आप में और वैदिक परंपरा के माध्यम से संस्कृत भाषा लिपि के साथ विकसित हुए।
  5. दोनों प्रणालियों में केंद्रीय धारणा राग की एक मधुर विधा है, जिसे लयबद्ध चक्र या ताल के लिए गाया जाता है।
  6. बांसुरी और वायलिन सामान्य वाद्य यंत्र हैं।

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Hindustani Music Vocal – CBSE Board Class 12th Music Notes PDF
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